Oppgave 4 Oppgaven er utført i tilknyttning til Øving 1 oppgave 3 i emnet IINI2004 Sosiale medier ved HIST høst 2012. I leksjonen “Forretningsmessig bruk av sosiale medier” av Thor O. Olsen står det om “Forventningsfaktorer”. Oppgaven her er å leite opp et par blogger på nett som demonstrerer noen av disse faktorene. Vi skal skrive et blogginnlegg på egen blogg om dette, der du lenker til bloggen du omtaler og begrunner på hvilken måte faktorene er tilstede.
Clara Shih (2011) har i pekt på fem forventningsfaktorer til hvordan virksomheter skal opptre i de sosiale nettverk. Disse er:
troverdighet: troverdighet og tillit kan oppnås ved å la meninger komme til orde på nettsider, ha en konsistent bedriftsidentitet på nettet.
gjennomsiktighet: å være åpen og gi
innsyn i virksomheten. Virksomheter kan oppnå respekt ved å våre åpne og gi
innsyn i samfunnsengasjement, forretningsmetoder og synspunkter.
åpenhet/medvirkning: kunder/brukere
forventer å bli hørt.
rask respons: mobiler og ipad Dette
forventes også fra sosiale medier.
langsiktighet: En viktig faktor for forretningssuksessen er å bygge troverdighet og tillitt til virksomheten. For å oppnå dette trenger en tid til å bygge tettere og mer permanente relasjoner krever tid og lengre periode enn ordinære kampanjer.
langsiktighet: En viktig faktor for forretningssuksessen er å bygge troverdighet og tillitt til virksomheten. For å oppnå dette trenger en tid til å bygge tettere og mer permanente relasjoner krever tid og lengre periode enn ordinære kampanjer.
En blogg som klarer å innfri flere av disse forventningsfaktorer
er Nøstebarn. Nøstebarn skaper
og selger klær i ubehandlet ull og ull/silkeblandinger. De selger også garn i
ubehandlet ull og silke. Ved siden av sin nettside har de en facebookside. Gjennom innlegg på
facebook prøver de å bygge opp under Nøstebarn sin troverdighet i forhold til
at “ubehandlet ull er en naturlig start”. Siden Nøstebarn ikke har mange
fysiske butikker er det viktig å ha en plass en kan få svar på spørsmål. I
tillegg til facebooksiden blir vi gjennom den ledet til en blogg hvor Nøstebarns
produktutvikler og markedsfører skriver. Her gir Nøstebarn følgerne inspirasjon og råd.
Følgerne får også tilgang til gratis strikkeoppskrifter – som de fleste for
noen år siden bestilte og fikk tilsendt i papir. Dette er med på å bygge tillit
og troverdighet og til å bygge langsiktige relasjoner. Nøstebarn sitt mål for Nøsteblogg
er at det ”skal være et sted der vi kan dele kreative ideer, strikkeoppskrifter-
og inspirasjon, tips til en mer miljøvennlig hverdag, og også fortelle om alt
det spennende som skjer i Nøstebarns butikker i løpet av året”
Nøstebarn sin facebookside og blogg bygger opp
under Langsiktighet med hensyn på skape permanent relasjon til kundene. Nøstebarn
feirer antall følgere på facebook med konkurranse på bloggen sin. Dette gjorde
de i janauar 2012 da de feiret at de passerte 30 000 følgere og nå i september
2012 når de passerte 40 000 følgere. Langsiktigheten med mange som
følger/liker Nøstebarn i sosiale medier gir gode muligheter til å planlegge
virksomheten. Særlig når en også kombinerer dette med salgsdata til
nettbutikken. En annen virksomhet som har fått en del oppmerksomhet
er Stormberg I et tøft fritidsmarked gjelder det å skille seg ut. De er tilstede på flere sosiale medier blant annet med Stormbergbloggen. Der kan du som forbruker i følge Stormberg selv: kunne delta i konkurranse, påvirke design for kommendeolleksjoner, treffe Stormberg (medarbeidere, deres samfunnsengasjement, få
nyheter og informasjon om produkter). De som som skriver på bloggen er også å treffe på andre
sosiale medier. Mottoet ”Små turer er også store” sier noe
om hva en kan finne på bloggen. Det er innlegg på bloggen flere ganger i måneden. Innleggene kan være skriftlige eller kombinasjon med videoposter.
Det er flere som har studert Stormbergs deltakelse på sosiale medier. Dette gjelder for eksempel Sølvi E. Soungirs som stiller spørsmålet "Hva er det så med Stormberg?" Hun trekker fram at en del av suksessen skyldes en synlig og entusiastisk leder (Steinar J. Olsen). Han har bevisst valg på å fokuserer på budskapet ikke nødvendigvis produktene.
Stormberg har i 2012 tronet på toppen av omdømmetopp etter vurderinger utført avkommunikasjonsbyrået RepTrak Norge 2012, fra Apeland og Reputation Institute. Her blir det pekt på at gode produkter og tjenester ikke er lenger nok. Forbrukerne vektlegger også det sosiale engasjement som innebærer samarbeid med ulike humanitære organisasjoner, strenge etikk- og miljøkrav mm. Etter min vurdering så legger Stormberg et godt grunnlag for tillit, troverdighet gjennom en bloggen. troverdighet. Det ser ut som de klarer å leve opp til de fem forventningsfaktorene.
Det er flere som har studert Stormbergs deltakelse på sosiale medier. Dette gjelder for eksempel Sølvi E. Soungirs som stiller spørsmålet "Hva er det så med Stormberg?" Hun trekker fram at en del av suksessen skyldes en synlig og entusiastisk leder (Steinar J. Olsen). Han har bevisst valg på å fokuserer på budskapet ikke nødvendigvis produktene.
Stormberg har i 2012 tronet på toppen av omdømmetopp etter vurderinger utført avkommunikasjonsbyrået RepTrak Norge 2012, fra Apeland og Reputation Institute. Her blir det pekt på at gode produkter og tjenester ikke er lenger nok. Forbrukerne vektlegger også det sosiale engasjement som innebærer samarbeid med ulike humanitære organisasjoner, strenge etikk- og miljøkrav mm. Etter min vurdering så legger Stormberg et godt grunnlag for tillit, troverdighet gjennom en bloggen. troverdighet. Det ser ut som de klarer å leve opp til de fem forventningsfaktorene.
Dialogene på twitter og facebook er med på å bygge
tillit, og de gir mulighet for rask tilbakemelding. Min gjennomgang av en del
twittermeldinger hos SAS viser at SAS får positive og negative meldinger.
Etter hvert som mange bruker sosiale medier på mobiltelefoner og ipad er øker kravet til Rask respons. Enkelte opplever at det er raskere å få svar på twitter/facebook hos enkelte virksomheter enn å sitte i telefonkø til samme virksomhet. Om dette også gjelder for SAS vet jeg ikke helt. I følge SAS sin strategi bruker de twitter og facebook til blant annet kundeservice. Etter sjekk av en del meldinger fra kunder/andre på SAS sin twitter og facebook så er jeg ikke helt sikker på hvilken responstid SAS har, men de lover kundeservice hver dag fra kl 08.00-22.00.
SAS ”lukker” alle twittermeldingene med svar som enten i møtekommer problemet eller løse problemet. Flere virksomheter opplever også at det å gi et raskt foreløpig svar er bedre enn å vente til du kan svare fullstendig på spørsmålet.
Etter hvert som mange bruker sosiale medier på mobiltelefoner og ipad er øker kravet til Rask respons. Enkelte opplever at det er raskere å få svar på twitter/facebook hos enkelte virksomheter enn å sitte i telefonkø til samme virksomhet. Om dette også gjelder for SAS vet jeg ikke helt. I følge SAS sin strategi bruker de twitter og facebook til blant annet kundeservice. Etter sjekk av en del meldinger fra kunder/andre på SAS sin twitter og facebook så er jeg ikke helt sikker på hvilken responstid SAS har, men de lover kundeservice hver dag fra kl 08.00-22.00.
SAS ”lukker” alle twittermeldingene med svar som enten i møtekommer problemet eller løse problemet. Flere virksomheter opplever også at det å gi et raskt foreløpig svar er bedre enn å vente til du kan svare fullstendig på spørsmålet.
Shih peker også på langsiktighet og åpenhet som to viktige
forventningsfaktorer for virksomheter. Ser en på SAS så bruker de sosiale
medier til mer en å svare på spørsmål og tilbakemeldinger fra kunder. Det
prøver å lage et fellesskap ved å fortelle om nyheter, ha konkurranser med mer.
På twitter bruker de bilder som SAS har lagt ut på Instagram. Dette har gitt
flere følgere. Eksempel på dette er bilder av SAS som delte ut påskegg til
reisende i påsken. Eller konkurranse om design på kaffekopper til SAS på
Pinterest.
Hei, flott blogg og fine innlegg. Du har satt deg godt inn i SAS bloggen, og tar frem mange positive elementer her. Jeg liker spesielt at du klarer å flette inn de forskjellige forventningsfaktorene på en god måte.
SvarSlettHei takk for kommentar. Jeg var litt usikker på SAS omtalen siden jeg der har sett mye på twitterstrømmen. Derfor har jeg lagt til Stormberg og kun tatt utgangspunkt i bloggen deres. De er å treffe på flere kanaler.
SvarSlett