tirsdag 23. oktober 2012

Øving 2 Oppgave 1 – Hva er en strategi?



Strategiarbeidet er en levende prosess. Erfaringer som gjøres i ulike ledd av strategiarbeidet vil gjøre at en justere visjonen og målene. Figur fra Kåre Garnes, 2009


Oppgave 1 – Hva er en strategi? Sosiale medier/HIST høst 2012
I denne oppgaven skal det forklares hva en god strategi for sosiale medier skal inneholde og hva poenget med en strategi er. Ressurser skal være et utvalg SlideShare presentasjoner. I tillegg har jeg søkt ordinært på Google og notat fra Thor O. Olsen.
Sosiale medier: ”Dine ansatte er der, dine kunder er der, dine leverandører er der. Hvis du neglisjerer dette, er det på egen risiko!” Edgar Valdmanis i Dataforeningen.

Bilde: Strategiarbeidet er en levende prosess. Erfaringer som gjøres i ulike ledd av strategiarbeidet vil gjøre at en justere visjonen og målene. Figur fra Kåre Garnes, 2009
Strategi er en beskrivelse av framtidige handlinger for å realisere bestemte mål (Thor O. Olsen notat). Hovedmålene med en strategi for sosiale medier er å gi en plan for hva en ønsker å oppnå ved å bruke sosiale medier. Sosiale medier et verktøy og ikke et forretningsmål (Thor O. Olsen). En slik plan må også henge sammen med kommunikasjonsstrategien som virksomheten har. Denne igjen er en del av virksomheten sin strategi. Høgskolen i Buskerud sier det slik: Riktig bruk av sosiale medier – vil hjelpe oss med å oppnå hovedmålet for kommunikasjon i høyskolen.

Her syns jeg NSB sitt foredrag (NSB på facebook 01.11.2010) viser bra hvilke steg de tok for å få en strategi for sosiale medier. NSB måtte forankre tilstedeværelsen i sosiale medier i overordnede mål rettet mot definerte målgrupper. Effekten måtte måles og ressursbruken veies opp mot andre tiltak. Tilstedeværelsen på sosiale medier måtte synkroniseres med andre kanaler slik at NSB framsto med en helhetlig profil. Bruken av sosiale medier har i mange virksomheter startet med engasjement fra enkeltpersoners interesser og engasjement (blant annet NSB). Etter en tid ser en at behov for å få en strategi som er tilpasset andre strategier/overordnede planer. Hvordan en strategi er bygget opp varierer en del, ut fra virksomhetstype (forening, bedrift offentlig virksomhet mm), størrelse på virksomheten og hvem målgruppen er. Det er likevel punkter som går igjen.
Ansvar for strategien.

Mål
: Tydelige mål for bruken av sosiale medier og hvorfor. Målene for bruk av sosiale medier må være utformet slik at de er forankret i virksomhetens strategi.

Målgruppe
: Hvem skal en nå? Det er viktig å sette opp målgruppen slik at en kan velge sosiale medier som treffer målgruppen.

Valg
av hvilke sosiale medier. En må sette opp en prioritering for hvilke medier en skal bruke og hvordan en skal bruke de ulike. Det må være mål for hvordan en skal integrere aktivitetene på de ulike nettsamfunn.

Hvilken retning skal en gå i. For NSB skal satsing innen alle kanaler drive trafikk til nettsiden til NSB. Det er også viktig å ha retningslinjer for hvordan skal en framstå i sosiale medier. Virksomheten bør framstå enhetlig og ha et klart uttrykk.



NSB har brukt adventskalender for å styrke omdømmet og vise fram togets fortrinn. Facebook, twitter og nettsiden til NSB er brukt.
Måling av bruken av sosiale medier. En må ha en plan for å måle tilstedeværelsen på sosiale kanaler. Det er viktig å koble sammen andre tall for virksomheten enn det en ser ut fra sosiale meder. I en strategi er det også viktig å sette opp avklaringer. Det er viktig at alle – virksomheten og alle ansatte – har samme forståelse for hva som er forventet, hva man kan og ikke kan skrive om, hvordan man løser problemer og lærer hva man bør unngå når det gjelder både personlige og profesjonelle uttalelser, Eva 2.0. Netcom har lagt foredrag om sine interne retningslinjer for sosiale medier på nett for å sikre at strategien følger åpenhet. De vant også pris for beste sosiale kommunikasjonstrategi i 2010. Mange har lagt fram gode veier til en strategi for sosiale medier. Eskeland presentere fem steg til en sosial medie strategi (Erik Eskedal, 20.10.2010 SlideShare) Mål Misjon Måling Ansvar Hva er fordelen for kundene? Jeg syns at Sarah Chong (2009) sin er intuitiv og bra – Keep It Short and Sweet (KISS).
En strategi for sosiale medier skal hjelpe virksomheten å holde retningen slik at de mål og visjoner som gjelder for virksomheten holdes. Da blir sosiale medier et av verktøyene for å nå virksomhentens mål. SAS har i en presentasjon i mars 2012 lagt fram en bra presentasjon av sin strategiske bruk av sosiale medier på en tydelig måte. Det kommer klart fram hvem har ansvar. SAS har vurdert mange kanaler og alle kanaler som brukes er vurdert i forhold til investering, vedlikehold, deltakelse, dialog og trafikkdriver. Alle kanalene er vurdert ut fra hva de kan og SAS bruker de til. De har også egen info om hvordan SAS kommuniserer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar