tirsdag 23. oktober 2012

Øving 3 Oppgave 2 Mer i dybden på Twitter


Oppgaven skal besvares som blogginnlegg. Utsjekking av noen oppgitte brukere på twitter: twitter.com/brukernavn).  I denne oppgaven skal en sjekke ut noen brukere på twitter. Det skal redegjøres for hvordan en finner ut hvem disse personene er og hva de står for. En skal se hvem de følger og om dette er relevante personer å følge for oss som ta emnet sosiale medier.


Brukernavnene er: hpnhansen, thomasmoen, ceciliestaude, henriettehedlov, osol. For å bli kjent med disse så følger jeg dem på twitter. For å forenkle arbeidet med oppgaven og for å teste ut twitter har jeg lagt dem i en egen liste. De er alle aktive på twitter. Flere av de imponert med at de er aktive selv på lørdag/søndag formiddag.   For noen av personene har jeg ved hjelp av twitter og/eller nettside som de lenker til fra twitter funnet andre sosiale medier de er aktive på. Det er vanskelig å få et godt bilde over hvem de følger når de følger mange. Thomasmoen har en liste på dem han leser hver dag som inneholder 250 stykker.  De er alle opptatt av sosiale medier på sine måter. Alle unntatt en var nominert til Årets sosiale mediepersonlighet 2012. Opptelling av antall tweet, following, followers og antall lister de er involvert i sier at de alle er aktive.

Hpnhansen
(tweets 10937, following 1766, followers 4305)
Hans-Petter N Hansen i  firmaet  Geeluyden Kiese. Han blogger om mobil, sosiale og teknologiske hverdag, han er foredragsholder og i april 2012 holdt han åpent foredrag Sosiale medier på liv og død ved Universitetet iTromsø.

I tillegg til å være på twitter har han blogg, men også på facebook, linkedin og pinterest m fl.  Han deler mange av foredragene på Slideshare. På bloggen har han reklame lagt ut fra Max Banner Ads. Mange av reklamene er relatert til det hpnhansen jobber med. For eksempel webbgruppen.no som reklamerer for kurs.  Selv selger han en bok med de mest populære bloggartiklene sine.  Han fikk i januar prisen Årets sosiale medier-personlighet 

thomasmoen (tweets >34019, following 1694, followers >11533). Thomas Moen er grunder, kommunikasjonsrådgiver, blogger og livsnyter. Han er nettopp blitt byråleder i Good Morning. Han er svært aktiv på twitter med over 30 000 twittermeldinger. I tillegg til å være på twitter har han blogg, er facebook, linkedin og google+.  Han deler mange av foredragene på Slideshare. Han sier selv han lever av å snakke, utvikle og lære mennesker om nye medier. Nominert til Årets sosiale medierpersonlighet 2012  . thomasmoen forteller på sin blogg hvem han følger – i starten alle – nå er han merkritisk. I tillegg bruker han et tjeneste som sjekker følgerne som ikke har tvitret de siste 30 dager. Han fjerne de som ikke er aktive.

Han blir omtalt som Twitterkonge i et radiointervju "Tips fra en twitterkonge". Har har gitt ut boka 123 blogg  i år
ceciliestaude (tweets 6082, following 1549, followers 5689) Cecilie Staude lærer på BI, blogger og foredragsholder.   I tillegg til å være på twitter har hun blogg, men er også på facebook og linkedin. Hun twitrer om det meste. Nominert til Årets sosiale medierpersonlighet 2012   Følger blant annet BI studenter, markedsføringspersoner, politisk aktive og mediepersoner.

henriettehedlov (tweets >3130, following >3428, followers >4424) Henriette Hedløv jobber som senior digital rådgiver i Geelmuyden.Kiese (GK). Hun var med å starte Norges første digitale datingtjeneste. Hun har jobbet med digitale kommunikasjonsutfordringer hos flere av landets største virksomheter.  På Twitterprofilen er det ikke henvist til en privat nettside/blogg, men til arbeidsgiver GK.  Nominert til Årets sosiale medierpersonlighet2012

Hva skal til for å følge noen på twitter? En skal redegjøre for hvilke mekanismer som gjelder. 


En kan følge hvem en vil på twitter. Det vil være ulike kriterier for hvem en følger. Hver enkelt person kan planlegge hva en vil med sin twitterprofil og velge å følge personer/virksomheter etter det.
Ulike valg er for eksempel: å følge virksomheter som er relevant for jobb/fritid eller spesielle tema/interesser, følge personer som tvitrer om ting som er aktuelle for jobb/spesielle tema en er interessert i. Selvfølgelig er det mange som følger personer fordi de er venner eller familie.

Virksomheter som er på twitter vil som oftest ha strategi på om en skal følge personer tilbake når de følger dem. Dette gjelder blant annet HIST og Telenor.

Twitterliste
Twitterliste er en liste hvor en samler folk/virksomheter i en liste. Ved å klikke på en liste får en opp alle tweets til de som er med i listen.   Lister fungerer slik at du kan samle folk i en liste. En liste kan være privat eller offentlig, og du får et nytt felt ved siden av “following” og “followers” som viser hvor mange lister du er involvert i.
Twitterliste var en funksjon som kom i 2009, jf Øyvind Solstad (jobbet da i NRK) http://nrkbeta.no/2009/10/16/twitter-lister/

Twitter sin definisjon av liste: Definition: A list is a curated group of Twitter users. When you click to view a list, you'll see a stream of Tweets from only the users included in that group. You don't need to follow another user to add them to a list. Similarly, following someone else's list does not mean you follow all users in that list. Rather, you follow the list itself.
Selv syns jeg twitterlistene gir en mulighet i arbeidet med dette emnet. Når jeg skal studere noen bestemte virksomheters bruk at twitter så har det vært nyttig for meg å legge dem i en liste og da får jeg opp deres twittermeldingene.
Ved å leite opp lister som er opptatt av sosiale medier kan en finne personer som kan være aktuelle for studenter på sosiale medier ved HIST.

Twitter på mobile enheter.  Det går helt fint å bruke twitter på mobiltelefonen eller lesebrett. Den er godt egnet til dette siden det dreier seg om korte meldinger. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar